Қазақстан Республикасының «Тіл туралы» Заңы
Қазақстан Республикасының «Тіл туралы» Заңы және оны жүзеге асыру мемлекеттік және қоғам өмірінің кең ауқымын қамтиды. Мұнда егжей-тегжейлі талдау берілген, оның ішінде негізгі ойлар:
1. Заңның негізгі ережелері
1.1. Мемлекеттік тіл
• Қазақ тілі:
• Қазақстанның мемлекеттік тілі болып жарияланды.
• Тәуелсіздік пен ұлттық бірліктің символы.
• Заң шығару, мемлекеттік басқару, әділет, білім және мәдениет салаларында қолданылады.
• Мемлекеттің міндеті – қазақ тілін еркін оқып-үйренуіне және қолданылуына жағдай жасау.
• Оны дамыту шаралары:
• Қазақ тілін меңгеру деңгейін арттыру бағдарламалары.
• Азаматтар үшін тегін курстар.
• Қазақ тілін мемлекеттік басқару және құжат айналымы жүйесіне енгізуді қамтамасыз ету.
1.2. орыс тілі
• Орыс тілі ұлтаралық қатынас тілі мәртебесіне ие.
• Іс қағаздарын жүргізу, білім беру, теледидар, кітаптар мен газеттерді шығару орыс тілінде жүргізіледі, бұл көп ұлтты елде тілдік тұрақтылықты сақтауға мүмкіндік береді.
1.3. Басқа этностардың тілдері
• Мемлекет Қазақстандағы барлық этностарға өз тілдерін сақтау және дамыту құқығына кепілдік береді.
• Аз ұлттардың тілдерінде этникалық қауымдастықтардың мәдени орталықтары жұмыс істейді, газеттер шығарылады және іс-шаралар ұйымдастырылады.
2. Заңды жүзеге асыру
2.1. Білім
• Бастауыш пен орта мектептер:
• Оқыту қазақ, орыс тілдерінде, сондай-ақ кейбір этникалық азшылықтардың (мысалы, өзбек, ұйғыр, татар) тілдерінде жүргізіледі.
• Қазақ тілі оқу орындарында міндетті пән болып табылады.
• 2019 жылдан бастап білім беру реформасы аясында қазақ тілінің рөлі күшейтілді.
• Жоғары білім:
• Жоғары оқу орындарында қазақ тілін оқытатын курстар құрылды.
• Қазақ тілінде жүзеге асырылатын білім беру бағдарламаларының саны артып келеді.
• Ересектерге арналған курстар:
• Қазақ тілін тегін үйренуге арналған мемлекеттік курстар барлық азаматтарға қолжетімді.
• Мемлекеттік қызметшілер үшін қазақ тілін білу – талаптардың бірі.
2.2. Мемлекеттік басқару және құжат айналымы
• Офистік жұмыс:
• Барлық мемлекеттік органдар құжат айналымын қазақ тілінде жүргізуге міндетті.
• Көмекші тіл ретінде орыс тілі рұқсат етілген.
• Заңдар мен нормативтік актілердің жарияланымдары:
• Қазақ және орыс тілдерінде жүзеге асырылады, екеуінің де заңдық күші бірдей.
• Азаматтармен байланыс:
• Мемлекеттік органдар қазақ тілінде қызмет көрсетуге міндетті. Алайда, азаматтардың өтініші бойынша қызмет көрсету орыс тілінде жүргізілуі мүмкін.
2.3. БАҚ
• Бұқаралық ақпарат құралдарында қазақ тілі белсенді түрде насихатталуда.
• Қазақтілді контентке квота:
• Теледидар мен радиода қазақ тіліндегі бағдарламалардың кемінде 50 пайызы болуы керек.
• Кітап шығару және мәдениет:
• Қазақ тіліндегі кітаптар, фильмдер және басқа да өнімдер саны артып келеді.
• Қазақ киносын дубляждау сияқты ұлттық жобалар субсидияланады.
2.4. Латын тіліне көшу
• Қазақ тілінің латын графикасына көшуі 2017 жылы жарияланып, «Рухани жаңғыру» бағдарламасына енді.
• Өту мақсаттары:
• Қазақ тілінің әлемдік кеңістікке заманауи интеграциясы.
• Жастар үшін тіл үйренуді жеңілдету.
• Кириллица графикасының шектеулерін жеңу.
• Іске асыру мыналарды қамтиды:
• Халықты жаңа әліпбиге үйрету.
• Барлық ресми құжаттар мен білім беру бағдарламаларына біртіндеп өзгерістер енгізу.
3. Бағдарламалар мен бастамалар
• Тілдерді дамытудың мемлекеттік бағдарламасы (2011-2020):
• Басты мақсат – қазақ тілінің барлық салада жұмыс істеуін қамтамасыз ету.
• Үштілділікті насихаттау: қазақ, орыс, ағылшын.
• Орыс және басқа тілдерге арналған қолдау бағдарламалары:
• Этникалық топтардың тілдерін үйрену үшін мәдени-ағарту алаңдарын құру.
• Халықаралық тіл форумдарын өткізу.
4. Проблемалар мен қиындықтар
4.1. Тіл қолданудағы теңгерімсіздік
• Орыс тілі бірқатар салаларда (ғылым, бизнес, БАҚ), әсіресе қалаларда басым рөлді сақтайды.
• Кейбір аймақтарда (мысалы, солтүстікте) қазақ тілін меңгеру деңгейі төмен күйінде қалып отыр.
4.2. Кадр мәселесі
• Білікті қазақ тілі мұғалімдерінің жетіспеушілігі.
• Ауылдық және қаладағы тілдік инфрақұрылымның біркелкі дамуы.
4.3. Әлеуметтік бөліністер
• Кейбір этностар қазақ тілін міндетті түрде үйренуге қысым жасайды.
• Латын әліпбиіне көшу халық арасында пікірталас тудыруда.
5. Перспективалар
• Қазақ тілінің рөлін күшейту, бірақ барлық азаматтардың тілдік құқықтары арасындағы тепе-теңдікті сақтау.
• Тілдерді оқытудың жаңа технологияларын енгізу.
• Стратегиялық мақсат ретінде үштілділік моделін (қазақ, орыс, ағылшын) әзірлеу.
Тіл туралы заң мәдени әртүрлілікті сақтауға және мемлекеттік тілді нығайтуға бағытталған ұлттық саясаттың маңызды құралы болып қала береді.